Ioana Șelner: „Ei au demonstrat că România oferă foarte multe oportunități, dar important este să știi să profiți de ele”
„Romanian Business without Borders” este un eveniment organizat periodic de Garajul de PR, în diferite capitale europene. Conferințele internaționale aduc împreună tineri antreprenori români care au curajul să-și dorească mai mult și îi pun în contact cu alți antreprenori români de succes din țara respectivă, sau cu oameni de afaceri străini care sunt interesați să investească în România ori să găsească furnizori români. Ioana Șelner, CEO-ul nonconformist al Garajului de PR, crede că, pe lângă bogățiile românești, în prezent, noii antreprenori sunt cartea de vizită a României. Ioana susține ideea că un business sănătos nu funcționează fără a dezvolta relații umane și promovează un nou concept de antreprenoriat, “cu zâmbet”.
Un interviu despre noua generație de antreprenori care schimbă imaginea României și, în același timp, aduce o nouă perspectivă despre ceea ce înseamnă o afacere de succes.
Autor: Carmen Dragomir
Inspire Magazine: Ioana, spui de multe ori că aparții noii generații de antreprenori. Cum este această generație, în ce fel se diferențiază de vechea generație?
Ioana Șelner: Când spui antreprenor, lumea se gândește la o persoană îmbrăcată într-un costum negru și cămașă albă, o ținută extrem de formală, o persoană care controlează totul, la care ai acces limitat pentru că te gândești că omul e foarte ocupat și nu are timp să-ți răspundă, nu are timp de nimic. Atunci, mi-a venit ideea de „Antreprenor cu zâmbet” pentru că vreau să susțin un nou model de antreprenoriat, atât de viață, cât și de business. Mie nu mi-a plăcut niciodată să mă adaptez la niște rigori, la norme. Eu nu merg la evenimente îmbrăcată după un anumit tipar ca să sugerez ca aș face parte dintr-o anumită categorie de oameni. În experiența mea, am cunoscut tot felul de persoane care controlau totul, inclusiv cât de tare strângi mâna cuiva atunci când faci cunoștință, și, în acel timp, se gândeau: „Dacă i-o strâng într-un fel transmit ceva, dacă o strâng prea încet zice că sunt slab…” Asta mi se pare o porcărie. Eu vreau să desființez lucruri ca ăsta în antreprenoriatul românesc. Iar schimbarea începe cu fiecare dintre noi, schimbarea începe cu mine! Am mai observat că există și acea invidie, care se regăsește în mințile și în modelul de business al multor antreprenori români. Majoritatea sunt interesați de ce a făcut vecinul, se împiedică de frustrări, de limitări, sunt preocupați cum să-i dea în cap celuilalt, indiferent dacă acela vine cu o idee bună, interesantă. Limitările astea vin dintr-o educație deficitară.
Cei care sunt destul de nebuni încât să creadă că pot schimba lumea, sunt cei care o și schimbă
IM: Schimbarea începe cu fiecare dintre noi! – acesta este și crezul nostru. Inspire Magazine are aceeași deviză și pentru asta vrem să aducem un strop de inspirație, necesară fiecăruia pentru a-și depăși propriile limitări. Cum se traduce acest demers în ce vă privește?
IȘ: Se traduce, în primul rând, prin proiectele pentru companiile și antreprenorii din România. Începem cu o analiză a nevoilor lor, apoi facem un plan personalizat unde se regăsesc de obicei cele mai neobișnuite idei. La început clienții au fost reticenți. Am pornit o campanile pentru a-i scoate din tipare. Eu nu sunt PR, sunt “mecanicul tău creativ”. Conceptul “Antreprenor cu zâmbet” a plecat dintr-o nebunie ca, de altfel, toate ideile pe care eu le-am dezvoltat. Aveam la un moment dat un client mohorât prin definiție. Într-o zi, m-a sunat și mi-a spus: “Te-am sunat să-mi spui ceva vesel, am o zi foarte grea și am nevoie să-mi dai din energia ta.” M-am gândit atunci ce-ar fi să-i molipsesc pe mai mulți și, în felul ăsta, să le schimb mentalitatea despre zona de antreprenoriat. Zâmbetul și antreprenorii păreau din filme diferite. Dar, mie îmi place foarte mult ce spune Steve Jobs: “Cei care sunt destul de nebuni încât să creadă că pot schimba lumea, sunt cei care o și schimbă”. Asta sunt eu. Vreau să schimb lumea și reușesc într-o anumită măsură.
IM: Așa s-au născut și evenimentele „Romanian Business without Borders”, în care aduci laolaltă antreprenori din România și antreprenori români care au reușit deja în alte țări. Cum ți-a venit ideea, despre ce este vorba și care este istoria acestor conferințe?
IȘ: Ideea a pornit de la conceptul „Antreprenor cu zâmbet”, gândindu-mă cum pot concretiza acest proiect printr-o întâlnire a antreprenorilor români. Apoi, a plecat și dintr-o nevoie personală pentru că întotdeauna mi-am dorit să mă dezvolt internațional, dar nu am știut niciodată de unde să încep. M-am gândit că asta este o problemă cu care se confruntă probabil mulți antreprenori români care, fie au un produs foarte bun, fie au o idee foarte bună și nu știu de unde s-o apuce și cum s-o lanseze în străinătate. Așa că am gândit formatul acesta de conferință în care antreprenori români, start-up-uri de obicei, până în 3-5 ani de activitate, se reunesc într-un oraș, fie în Londra – așa cum s-a întâmplat în mai, fie Viena – așa cum va fi în ianuarie – și se conectează cu antreprenori români de succes din țara respectivă. În al doilea rând, vreau să îi conectez cu antreprenori străini de acolo care sunt interesați să investească în România sau sunt interesați să cumpere produse de la români – mă refer aici la micii producători sau la zona de IT- unde se pot găsi furnizori pentru străini. Sunt cinci domenii vizate: IT-ul, turismul de vacanță și turismul medical în România – o piață de 500 de milioane de euro din care este acoperită aproximativ 5% (procent deținut de turismul medical dentar și chirurgia estetică). Un alt domeniu vizat este reprezentat de micii producători care pot deveni furnizori pentru străini și altul este domeniul construcțiilor – în special design și arhitectură. Avem aici niște nume la nivel internațional care îi pot ajuta pe români să se dezvolte acolo.
Este o generație de luptători care demonstrează că se pot face lucruri. Antreprenorii din zona de IT au transformat România într-un Silicon Valley, au pus țara asta pe harta lumii și au transformat limba română în a doua limbă vorbită în SUA, în acest domeniu. Inclusiv Bill Gates a mizat pe români.
IM: Dă-mi câteva exemple de antreprenori care au succes în alte țări. Ce fac românii prin afară?
IȘ: Sunt, de exemplu, frații Zielinski care au proiectat centrul Apple din Londra, sunt băieții de la Noah Watch – Iosif Harasemiuc şi Ruben Perju – care au dezvoltat un concept unic în lume de ceasuri de mână.
Altul este Emi Gal, copilul minune al online-ului românesc, care, la 29 de ani, este CEO-ul Brainient, o companie de publicitate online care operează în România, Marea Britanie și Statele Unite ale Americii și este lider de piață în UK.
Un alt exemplu este pantofarul Maftei Alexandru, un român stabilit la Viena care face pantofi din piele de elefant şi de rechin pentru bogaţii lumii.
Pe zona de turism este Ionuț Turda, cel care a lansat conceptul „Around the world 4k” – prin care se oferă doritorilor șansa de a vizita de la distanţă peste 70 de ţări, vizionând documentare filmate în 3 D și 4 D.
Un alt exemplu este Dan Isai de la SaladBox – o afacere care a pornit de la zero şi a ajuns în doi ani şi jumătate la o cifră de afaceri de 8,5 milioane de euro din vânzarea de salate.
Altul este Răzvan Rusu, un tânăr de 26 de ani care a deschis o fabrică de dulceţuri într-un sat din Mureş, iar borcanele cu „Dulceaţa lu’ Răzvan“ se găsesc acum pe rafturile multor magazine din străinătate şi sunt foarte căutate şi pe internet.
Simona Baciu este cea care a avut curajul să creadă că în România se poate face un altfel de învățământ și a fondat Transylvania College, singura şcoală din țară acreditată pe curriculum românesc şi curriculum Cambridge şi singura școală internațională din România care oferă un traseu educațional complet, de la creșă până la liceu.
Alt exemplu sunt antreprenorii Roxana Bălan şi Tudor Bîrlea care au lansat la Londra firma de consultanță This is Not a Storm, un accelerator de business care oferă servicii pentru sporirea profitabilității, a imaginii și culturii organizaționale a companiilor mari sau George Bețianu – care a ajuns milionar în lire sterline după ce a plecat din România cu doar 30 de lire în buzunar și a fondat la Londra o companie de taxi de mare succes, ajungând să dețină un imperiu financiar.
IM: Ce te surprinde cel mai mult la noua generație de antreprenori?
IȘ: Cel mai mult mă impresionează entuziasmul lor, acea doză de nebunie cu care se aruncă în business, curajul lor nestăvilit, ideile lor, dorința lor de a transforma perspectiva asupra României – care de multe ori nu este una favorabilă – faptul că au demonstrat că se poate să faci business și aici, că depinde numai de tine să-ți depășești limitele. Mă impresionează că au demonstrat că România oferă foarte multe oportunități, dar important este să știi să profiți de ele. Este o generație de luptători care demonstrează că se pot face lucruri.
Antreprenorii din zona de IT au transformat România într-un Silicon Valley, au pus țara asta pe harta lumii și au transformat limba română în a doua limbă vorbită în SUA, în acest domeniu. Inclusiv Bill Gates a mizat pe români. Un exemplu este Sergiu Biriș – românul care a reușit cel mai valoros exit din istoria antreprenoriatului românesc și a vândut către Facebook firma LiveRail pentru jumătate de miliard de dolari. Și în zona medicală avem oameni foarte motivați, un exemplu este Sergiu Stoica – cel care a fondat BRAIN Institute, unde s-au strâns cei mai valoroși neurochirurgi din România, prima instituţie medicală privată non-profit.
Dacă n-ar fi fost un român ca Poenaru, voi ați fi scris astăzi cu degetul, dacă n-ar fi fost nebunul de român care să inventeze insulina, azi ați fi crăpat de diabet. Dacă n-ar fi fost un Coandă, ați fi înotat mai mulți ani ca să traversați oceanul!
IM: Toate aceste povești despre care tu vorbești stau în umbră. La televizor vedem doar că România este o țară din care e bine să-ți iei tălpășița cât mai repede pentru că aici nu se întâmplă nimic și suntem vai de capul nostru. Pe acești oameni minunați nu-i știm, nu prea auzim de ei, nu-i bagă nimeni în seamă. Și sunt foarte mulți.
IȘ: În urmă cu câțiva ani eram la Londra la o conferință internațională, unde participau 70 de oameni din 70 de țări diferite. Fiecare dintre noi trebuia să ne prezentăm în 5 minute. Când s-a ajuns la România, din sală, înfundat, s-a auzit o remarcă ce făcea trimitere la o anume minoritate din România. Când am auzit asta și am ajuns la microfon, am vorbit o oră și nimeni nu a îndrăznit să mă întrerupă. Le-am spus așa: “Dacă n-ar fi fost un român ca Poenaru, voi ați fi scris astăzi cu degetul, dacă n-ar fi fost nebunul de român care să inventeze insulina, azi ați fi crăpat de diabet. Dacă n-ar fi fost un Coandă, ați fi înotat mai mulți ani ca să traversați oceanul! “. Le-am povestit despre daci, despre mănăstirile românești, despre memorialul durerii de la Sighet. După asta, mai mult de jumătate dintre cei care erau în sală au venit să viziteze România. Au venit chiar și din Guatemala. Așadar, apropo de ce ai spus, eu cred că este foarte important felul în care tu te vezi. Dacă tu te vezi fără valoare, de doi lei, asta transmiți și altora.
IM: Te ascultam vorbind despre noii antreprenori și senzația mea este că se prefigurează un profil al unor oameni care, dincolo de profitabilitatea imediată a businessului au o viziune care schimbă lucruri în felul de a fi al lumii. Ai văzut și tu asta?
IȘ: Da, au o viziune și cred că noua direcție de care și-au dat seama cei noi și încep să realizeze asta și cei din vechea generație, ține de networking. Asta nu este despre a te duce și a-i pune unuia cartea de vizită în mână. Este despre relații, colaborare, implicare și ajutor.
IM: Unde vor urma conferințele „Romanian Business without Borders”?
IȘ: La Viena, în ianuarie, apoi Germania și Dubai.