Revista Prestige, una dintre revistele lunare de top din Singapore, îl intervievează pe yoghinul, misticul şi vizionarul Sadhguru despre calităţile esenţiale ale unui lider într-o lume a schimbării rapide şi a averilor fluctuante. Sadghuru analizează cele trei puncte pe “I” care garantează un leadership puternic şi cercetează rolul mai important pe care liderii economici îl vor juca în anii ce vin la nivel global.
Întrebare: Care aţi spune că sunt calităţile esenţiale ale unui lider?
Sadhguru: Un lider este cineva care are o bună înţelegere a situaţiei în care se află; el vede ceea ce alţii nu sunt capabili să vadă. Dacă eşti în stare să fii suficient de atent, nu este nimic în univers care să nu ţi se reveleze. Dar nu toată lumea acordă aceeaşi atenţie la detalii. Liderul trebuie să fie un simbol al integrităţii şi trebuie să fie capabil să inspire cele mai bune lucruri celor din jurul lui. Pentru a fi o inspiraţie nu înseamnă neapărat că trebuie să fie foarte carismatic şi prețios. Mulţi îi inspiră pe ceilalţi doar fiind cu totul dedicaţi în ceea ce fac; de exemplu, Mahatma Gandhi, care a reuşit să mişte milioane de oameni pur şi simplu datorită extraordinarei sale dedicări. Deci, sunt trei de “I”: Înţelegere, Integritate şi Inspiraţie.
Leadershipul și sustenabilitatea economică
Întrebare: În mod special, leadershipul în afaceri reprezintă o mare parte a muncii dvs. De ce este acest domeniu atât de important acum?
Sadhguru: Acum câteva sute de ani, conducerea religioasă era cea mai dominantă formă de leadership de pe planetă. Odată cu apariţia maşinilor, a fost leadershipul militar. În ultima sută de ani, liderii aleşi în mod democratic au devenit forţa dominantă. În 15-20 de ani, va fi leadershipul economic. Dar, până acum, liderii în afaceri s-au gândit numai la profit. Rolul lor devine atât de mare, încât nu mai este vorba doar despre a conduce afaceri; ei sunt cei care formează de fapt naţiuni şi creează o lume. Aşadar, munca mea a fost să le amintesc mereu că este vremea să treacă de la ambiţii personale la o viziune mai mare. O economie mai cuprinzătoare trebuie să aibă loc.
Când am fost la Forumul Mondial Economic de la Davos, am tot auzit oameni referindu-se la Asia ca la o “piaţă emergentă” şi am spus că este timpul să se oprească să se refere la Asia în acest fel, pentru că acest continent este făcut din oameni. Dacă îi priveşti ca pe o piaţă, o să vezi cum poți să o exploatezi. Dar dacă priveşti şi vezi experienţa lor ca oameni, vei vedea cum să le dezvolţi întreaga lor situaţie şi o piaţă se va dezvolta din acest lucru.
Întrebare: Multe afaceri mari investesc mai mult în sectorul responsabilității lor pentru dezvoltarea societății moderne (CSR-Corporate Social Responsibility). Poate fi asta de ajuns sau este doar primul pas?
Sadhguru: Sunt infam, pentru că vorbesc mereu împotriva CSR; în mintea mea afacerea în sine ar trebui să aibă responsabilitate socială și nu doar două procente din profit să fie direcționate către CSR. Dacă conduci afaceri într-un mod mai cuprinzător, nu ai nevoie de acest fond pe care îl pui deoparte. Balanța ta trimestrială ar putea fi puțin mai scăzută, dar la un nivel la care compania ta va putea să crescă. Afacerile înseamnă expansiune, nu doar acumulare de profit, și asta este ceea ce va face afacerea să fie foarte puternică și să aibă o bază solidă.
Diferența dintre liderii buni și marii lideri
Întrebare: Să spunem că sunt un șef de companie care dorește să facă fapte bune, ce sfat mi-ați da?
Sadhguru: Prima oară când am fost la Forumul Economic Mondial, unii au fost aproape revoltați că eu, un mistic, eram la un forum economic. Unul dintre aceștia era CEO la o mare companie de hardware de calculatoare. L-am întrebat cu ce se ocupă. Mi-a zis: “producem computere.” Așa că i-am spus, fie că produci un computer, un ac de siguranță, o navă spațială sau o mașină, în esență, afacerea de bază pe care o ai este bunăstarea oamenilor și asta este și afacerea mea. Ceea ce un şef de companie trebuie să înțeleagă este că, indiferent de natura activității sale, în esență ea este utilă oamenilor de pe planetă. Cu această conștientizare, afacerea în sine este tot ceea ce ei trebuie să facă, iar ea poate fi făcută așa încât să fie în beneficiul unui număr imens de oameni. Este așa cum spunea acel proverb african: “Când un leu se hrănește, orice creatură ajunge să mănânce.” Un om de afaceri nu are nevoie să deschidă o școală sau un orfelinat. Nu spun că nu ar trebui să o facă. Ceea ce spun este că nu asta este cel mai important lucru. Deci, întrebarea mea este: faceți ceva pentru satisfacția voastră sau căutați o soluție pentru problemele lumii? CSR pare mai mult o satisfacție personală.
Managementul personal
Întrebare: Cum poate ști cineva că a ajuns în acel punct în viață când a obținut și a realizat suficient?
Sadhguru: Vor ști cu siguranță pentru că atunci când vor atinge acest punct, vor fi morți! În viață, nu există să obții sau să realizezi suficient. Poate, în ceea ce privește posesiunile poți spune: “Ok, am o casă frumoasă și asta îmi ajunge”. Dar viața este un șir nesfârșit de posibilități. Singura întrebare care se pune este: ești condus de altceva sau îți conduci viața? Dorințele îi conduc pe oameni: dorința de a avea, dorința de a obține, dorința de recunoaștere. Dacă astăzi îți dorești un nou smartphone, mâine îți vei dori altceva. Dacă îți dau toată planeta și te fac regină, vei fi împlinită? Nu, o să vrei luna și stelele. De aceea, orientarea către interior este foarte importantă. Vei face lucrurile mai conștient. Acum lumea funcționează compulsiv și asta este problema noastră.
[Images courtesy: Abraham Lincoln, Noiembrie 1863, Wikimedia Commons; Ghandi, Wikimedia Commons, Nelson Mandela, Festival Karsh Ottawa on Flickr]
*** Acest articol a fost publicat cu acordul și ajutorul Isha Foundation www.ishafoundation.org
ABOUT SADHGURU
Yoghin, mistic și vizionar, Sadhguru este un maestru spiritual care face diferența. Cu un amestec captivant de profunzime și pragmatism, viața și activitatea lui servesc ca o aducere aminte a faptului că yoga nu este o disciplină ezoterică care vine dintr-un trecut depășit, ci o știință contemporană de o relevanță vitală pentru vremurile actuale. El a dezvoltat metode născute din știintele străvechi pentru a permite omului modern să își transforme viața și să își ia destinul în propriile mâini. Pasionante și provocatoare, profunde, de o logică și desăvârșită înțelepciune, conversațiile sale i-au adus reputația unui vorbitor și lider de opinie internațional. Sadhguru este foarte căutat la forumuri globale prestigioase pentru a aborda probleme diverse cum ar fi drepturile omului, principiile în afaceri, probleme sociale, de mediu și existențiale. Ascultătorii din toată lumea au fost impresionați de înțelegerea lui pătrunzătoare asupra problemelor actuale și afacerilor internaționale, precum și de abordarea sa asupra temei bunăstării umane.
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.