Ardhanarishvara – Când bărbatul primordial devine pe jumătate femeie
Sadhguru spune care este legenda, aspectele științifice și adevărul din spatele formei Ardhanishvara a lui Shiva [1]
Sadhguru: În general, Shiva (n.r – vezi explicațiile din subsolul paginii) este cunoscut ca fiind bărbatul primordial, el reprezintă simbolul masculinității, dar în forma sa Ardhanarishvara (n.r- androgină), jumătate din el este o femeie completă. Să vă spun povestea. Shiva era într-o stare extatică și, datorită acestui lucru, Parvati [2] a fost atrasă de el. După ce Parvati a făcut multe lucruri pentru a-l face să se îndrăgostească și a căutat tot felul de ajutoare, cei doi s-au căsătorit. Odată căsătoriți, Shiva a vrut, firește, să-i împartă experiența sa. Parvati i-a spus: “Vreau să experimentez și eu această stare în care ești tu. Ce să fac? Spune-mi. Sunt gata să mă supun oricărei austerități”. Shiva a zâmbit și a spus: “Nu e nevoie să te supui niciunei mari austerități. Doar vino și stai pe genunchii mei”. Parvati a venit și, fără niciun pic de împotrivire, s-a așezat. Pentru că era atât de deschisă, pentru că s-a abandonat total în brațele lui, el pur și simplu a absorbit-o și ea a devenit jumătate din el.
Trebuie să înțelegeți că, pentru a-i face loc în propriul său corp, a fost nevoie să renunțe la jumătate din el însuși. Deci a renunțat la o parte din el pentru a o include pe ea. Aceasta este povestea lui Ardhanarishvara. În fond, aceasta încearcă să ilustreze faptul că masculinul și femininul sunt împărțite în mod egal înlăuntrul tău. Când a inclus-o pe ea, el a devenit extatic. Ce este de înțeles aici este că, dacă masculinul și femininul din interiorul tău se întâlnesc, ești într-o continuă stare de extaz. Dacă încerci să faci acest lucru în exterior, nu durează niciodată și toate problemele care vin odată cu asta sunt o dramă continuă.
Femeia și Bărbatul desăvârșiți
În esență, nu este vorba despre doi oameni care doresc să se întâlnească, ci este vorba despre două dimensiuni ale vieții care doresc să se întâlnească atât la nivel exterior, cât și la nivel interior. Dacă obții acest lucru în interior, ce se va întâmpla în exteriorul tău va fi sută la sută alegerea ta. Dacă nu obții această stare în interior, exteriorul va fi o stare de compulsie cumplită. Așa funcționează viața. Aceasta este realitatea exprimată în frumoasa formă dialectică a lui Shiva – el a inclus-o pe ea ca o parte din el și a devenit jumătate bărbat, jumătate femeie.
Acesta este un simbolism care arată că, dacă ajungi la adevăratul tău potențial, vei fi jumătate femeie și jumătate bărbat –nu un gen neutru, ci un bărbat complet și o femeie completă. În acel moment ești o ființă umană desăvârșită. Nu ești dezvoltat într-o singură direcție, nu ești doar masculin sau doar feminin, ci ai permis acestor două aspecte să crească. Masculin și feminin nu înseamnă bărbat și femeie. “Femininul” și “masculinul” sunt anumite calități. Doar atunci când acestea două funcționează în echilibru înlăuntrul tău, o ființă umană poate să ducă o viață împlinită.
Purusha and Prakriti
Dacă analizăm povestea lui Ardhanarishvara ca simbolistică a creației, atunci cele două dimensiuni – Shiva și Parvati (sau Shiva și Shakti [3] ) – sunt cunoscute ca Purusha și Prakriti [4]. Cuvântul “Purush” este înțeles astăzi cu sensul de “bărbat”, dar nu asta înseamnă. Praktriti înseamnă “natură” sau “creație”. Purush este acel lucru care este sursa creației. Sursa creației era acolo, creația a avut loc și s-a potrivit perfect în sursa creației. Când ne referim la Purusha, ne referim la cauză, la principalul impuls care pune lucrurile în mișcare. Când existența era în stare primordială și nu era într-o stare creatoare, principiul care a făcut ca lucrurile să se miște și creația să se întâmple brusc, este denumit Purusha. Fie că se naște o ființă umană, fie că se naște o furnică sau se naște cosmosul, toate se întâmplă în același fel. În termenii înțelegerii umane, este vorba despre aspectul masculin. Întreaga populație există datorită unui singur act al unui bărbat, datorită copulației, nu-i așa? Ăsta nu este un act măreț. Poate avea loc în orice fel. Se poate întâmpla iresponsabil, din neglijență, cu forța, cu furie, sau cu ură – nu se întâmplă neapărat într-un mod frumos. Indiferent de modul în care se întâmplă, populația va apărea. Dar ceea ce se întâmplă în pântec nu poate avea loc în orice fel. Trebuie să aibă loc într-o anume ordine și într-un mod minunat, altfel nu va funcționa. Dacă ceva nu merge bine sau se întâmplă violent, viața nu se va manifesta.
Așadar, dacă atunci când ne uităm la acest proces de bază care face creația să se întâmple, acesta constă într-un singur act. Acesta este cunoscut ca Purusha, dar lucrul necesar pentru ca acest proces să evolueze mai departe și viața să fie creată este numit Prakriti sau natură. De aceea natura este reprezentată ca aspect feminin.
Aspectul feminin în societate
În timpurile noastre, societatea și chiar femeile înseși au înțeles greșit natura feminină ca fiind slabă. Femeile încearcă să fie precum bărbații pentru că aspectul economic a devenit principala forță în lume. Totul a revenit la legea junglei – supraviețuirea celui mai puternic. Dacă privești lucrurile așa, aspectul masculin va domina. Am ales puterea cuceririi materiale înaintea subtilităților iubirii, compasiunii și în pofida îmbrățișării vieții.
Dacă va exista doar aspectul masculin, veți avea totul, dar nu veți avea nimic. Să ai grijă în mod conștient și să celebrezi aspectul feminin în societate este esențial. Trebuie să se întâmple asta chiar de pe băncile școlii. Copiii ar trebui să învețe muzica, arta, filozofia și literatura la fel de mult pe cât învață știință și tehnologie. Dacă asta nu se va întâmpla, nu va fi loc pentru aspectul feminin în lume. Dacă nu înțelegem cum să facem ca ambele aspecte, cel feminin și cel masculin, să joace roluri egale în structura vieților noastre, vom trăi profund incompleți, vom avea vieți foarte dezechilibrate.
[1] Shiva-Ardhanarishvara sau Shiva- Androginul este forma primordială a omului; reprezintă omul dincolo de dualitate, forma din care se desprinde masculinul și femininul pentru a da naștere întregii creații. Shiva, unul din aspectele Treimii în religia hindusă, este cel care recreează universul. Această formă a sa reprezintă unirea celor două aspecte ale divinității: conștiința supremă, transcendentul – Shiva și forța, energia feminină vitală, creatoare – Parvati.
[2] Soția lui Shiva, mama divină, mama Universului.
[3] Shiva a avut ca și consoarte pe Parvati, Shakti, Kali și Durga. Acestea sunt percepute în hinduism ca fiind fațete diferite ale aceleiași zeități, dar fiecare dintre ele are anumite calități, anumite atribute divine. Împreuna cu Parvati, Shiva a avut 2 copii: Ganesha și Skanda.
[4] Cele două forțe ale creației lumii fenomenale, substanța materială și substanța spirituală. Purusha este Spiritul universal, conștiința pură, Prakriti este natura, materia cosmică. Purusha este principiul activator al celuilalt, lipsit de substanță, și insuflă viață celui de-al doilea principiu, Prakriti.
*** Acest articol a fost publicat cu acordul și ajutorul Isha Foundation www.ishafoundation.org
ABOUT SADHGURU
Yoghin, mistic și vizionar, Sadhguru Jaggi Vasudev este un maestru spiritual care face diferența. Cu un amestec captivant de profunzime și pragmatism, viața și activitatea lui servesc ca o aducere aminte a faptului că yoga nu este o disciplină ezoterică care vine dintr-un trecut depășit, ci o știință contemporană de o relevanță vitală pentru vremurile actuale. El a dezvoltat metode născute din știintele străvechi pentru a permite omului modern să își transforme viața și să își ia destinul în propriile mâini. Pasionante și provocatoare, profunde, de o logică și desăvârșită înțelepciune, conversațiile sale i-au adus reputația unui vorbitor și lider de opinie internațional. Sadhguru este foarte căutat la forumuri globale prestigioase pentru a aborda probleme diverse cum ar fi drepturile omului, principiile în afaceri, probleme sociale, de mediu și existențiale. Ascultătorii din toată lumea au fost impresionați de înțelegerea lui pătrunzătoare asupra problemelor actuale și afacerilor internaționale, precum și de abordarea sa asupra temei bunăstării umane